יום רביעי, 13 בינואר 2021


 

פגיעת הקורונה בעסק – הכרחית שתגרום כשל עסקי ?

ערן כהן, MBA, יועץ לעסקים

 

בעל עסק ? מנהל חברה ?

איך אמרו לנו אחרי הטירונות – קשה בעסקים, קל בקרב ?

במיוחד בתקופה כזו, כשמגיפה פוגעת בעסקים, צריך לעיתים להתמודד על כל לקוח...

קל לומר "הכל משמיים"...אין לנו השפעה על השלכות מגיפה שנפלה עלינו, כמו "כח עליון". אך יחד עם אותה מציאות נתונה, תפקיד המנהל לא לתת לעסק להתנהל, אלא לנהל - לנווט את הספינה העסקית תוך שימוש בכישוריו גם ובמיוחד כשהים סוער.

 

מנהל אחראי ישאל את עצמו, היכן ירצה למצוא את עסקיו בתום התקופה הקשה - האם לפעול במגמת הישרדות, להישאר פאסיבי ולחסוך בהוצאות, או שמא ניתן להתאמץ קצת ולהפוך את הקורונה להזדמנות ?

 

כמה נקודות לבדיקה, ששוות כסף, יותר מאשר טיפים :

1.     השנה חלו שינויים גם בהוראות חוקיות, אישור לפתיחת/סגירת עסקים, טעמי הלקוחות, אנשים בבית. בדוק מחדש את שוקי היעד שלך, השינויים האחרונים במאפייניהם, זה הזמן להתאמת האסטרטגיה השיווקית לרגולציה הנוכחית, שינוי טעמי הלקוחות, היעלמות מתחרה או ירידה בכח הקניה. יש מקרים בהם זה הזמן לעדכן את נוסחת התיגמול של אנשי המכירות ו/או להפנותם לשוק/מוצר נוסף בו טרם טיפלו. כשאנשים בזום, מתי נערכת להרחבת חשיפה ברשת ?

2.     עובדים נאמנים ויצירתיים לא רק עולים כסף, אלא תורמים ערך מוסף. שתף את העובדים, קבל מהם הצעות, ראה בהם חלק מהפתרון, כשותפים לדאגה, ולא חלק מהבעיה. עובד מרוצה יכול להביא לקוחות ומיזמים חדשים.

3.     ראיתי לא פעם ולא פעמיים במו עיני - הסכנה לעסק תבוא מהתחום הפיננסי. קרה כבר שחברות קרסו, גם עם רווח בדו"חות הכספיים, לצד גירעון מתמשך בתזרים המזומנים. זה הזמן להדק בקרת-גביה, לאתר כספים בדו"ח לקוחות-חייבים. הצלחנו למצוא כספים בעסקים, כשהבעלים עצמם לא היו מודעים להם...

4.     חשוב לשמור על קשר טוב עם הלקוחות, גם כשקשה והלקוח מצפה להנחה או לאספקת המוצר ישירות לכתובתו, עם זאת מותר לבדוק יכולת תשלום (גם בחברות מידע עסקי, גם באתר בנק ישראל) כדי שלא נעבוד לחינם ולהעדיף משלמי מזומן.

5.     בחן כל בוקר ועדכן את תזרים המזומנים, במגמה לשמור על יתרה חיובית, לפעמים מתחזק הצורך "להנזיל" את החברה, להמיר רכוש קבוע לא-חיוני לרכוש שוטף.

6.     יש לך שעה פנויה בין לקוחות ? עזוב את הטלפון הנייד, לך למחסן- בדוק מלאי ללא תנועה, בטרם יפוג תוקפו הפוך את הניתן למזומן. עדיף מבצע חיסול מלאי מחיסול כל העסק...

בנוסף חשוב לוודא את תקינות שרשרת האספקה – האם הספקים שלך מסוגלים לספק בזמן, או שנפגעו וצריך לאתר אחרים (?).

7.     הוצאות קבועות שאינן תורמות – קצץ, או הפוך להוצאות מישתנות. בעת לחץ, גם אם זה לא כלכלי לאורך זמן, אפשר למשל להמיר רכב חברה למזומן, יחד עם רכב שכור לשימוש יומי כשצריך, עד שתבוא תקופה טובה (הכרתי בעל חברה שהיה חייב שתי מכוניות בחניה כל יום. ספרנו כמה ימים הרכב בשימוש, ולצורך החמישה –עשרה ימים בחודש שכרנו רכב ליום). למשל - חלק מהוצאות שכירת נכס אפשר לחסוך, להמיר לפעילות ברשת.

8.     כל אותם מוצרים שמכרת "כי הלקוח צריך" ולא כי תרמו לריווחיות – העבר למתחרה (עדיף תמורת תשלום), עדכן תמחיר לפי העלויות החדשות (מעט מדי חברות נהגו כך).

9.     התאם מסגרות אשראי, קבל אשראי כשניתן ומחירו זול, לא כשאתה לחוץ והבנק מוסיף פרמיית סיכון גבוהה לריבית (תרצה שיקראו לך פראייר ?).

10. הבנק שלך חושב שהוא היחיד בארץ ? אינך חייב להאמין לו, גם כעת הזמן טוב ל"שופינג" בנקים ו/או למכשירי מימון חוץ-בנקאיים.

 

לסיכום – אין כאן נוסחת פלא אחידה, יש צורך לבדוק כל ענף ומאפייניו, אך לפחות חלק מהנ"ל ודאי יסייעו לך בתקופה קשה, עד שיבוא לציון גואל...

 

לשאלות - bus1dept@gmail.com

©כל הזכויות שמורות...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה